Announcement

Collapse
No announcement yet.

problem med överhetad tändaspole?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • problem med överhetad tändaspole?

    jag har ett problem nu när jag fåt i gång bilen ställt in tomgång osv är att en spole går jätte varm och har börjat smälta så den blev lite sned! det lustiga är vi testade flytta spolen och det är inte spolen det är fel på utan det är bara på 6ans cyl som det händer dom andra är mycket kallare (normalt varma endligt mig) man kan inte ta på 6ans spole efter en stund på tomgång!

    så är det nån som har några tips inför fellsöning vore jag tacksam

    spolarna jag kör med är audis 06B 905 115R i övrigt har jag ett autronic sm4 med 1.09 chip och multiplexer.toyota supra 2jz-gte motor orginal triggers
    spolarna har 4 stift 12v,singnal,jord och skydds jord hade inte koplat in skyddsjorden men ska göra det idag. läste att man inte behöver montera den men som vandlig ska man kanse inte tro på allt på nätet!

    jag triggar spolarna med -ve edge och dwell tiderna på 12v är 2.49 sen sjunker dom med ökande volt i systemet (standard värderna på 1.09 base mappen) alla spolar dellar samma jord punkt och 12v ström
    och bilen går ju så jag tycker att jag inte borde ha kopllat multiplexern felll!?

  • #2
    Utan jord har jag sett andra spolar smälta, likaså om inbyggda steget skall ha högt viloläge eller lågt (puls eller dwell) sist brukar cop spolar liggaa runt 1.8 msek men jag känner inte dina spolar.
    Robert Jansson
    MRM-Racing

    Comment


    • #3
      Originally posted by MRMRacing View Post
      Utan jord har jag sett andra spolar smälta, likaså om inbyggda steget skall ha högt viloläge eller lågt (puls eller dwell) sist brukar cop spolar liggaa runt 1.8 msek men jag känner inte dina spolar.
      låter rimligt blir fram med mulitimeter och mäta osv!
      hittade ett litet diagram på spolarna! hade läst mig till ett ca värde på 2.5 ms och det verkar ju vara rimligt endlig diagramet. men jag börjar fundera om man ska gå ner lite i tiderna och sen bara öka om jag råckar utt för att gnistan inte orkar med senare!? eller är det dumt?

      Comment


      • #4
        Brukar alltid köra under 2 mSec om jag inte vet med säkerhet att de tål mera. Viloläget bestämmer du med dwell eller pulse i SM4, de flesta andra system kan inte detta göras.
        Robert Jansson
        MRM-Racing

        Comment


        • #5
          Om jag läser det diagrammet rätt så skulle jag rekommendera att hålla dwelltime under 2 ms.

          Om spolen blivit överhettad och börjat smälta och blivit sned så är den spolen rökt. Bara byta till en ny.

          För spolar med dwelltändning så gäller generellt att viloläget ska vara med spolarna avstängda.
          Så om spolarna leder ström med en hög styrspänning ut från SM4, så ska SM4 ställas in för -Ve Dwell.
          Det finns undantag. Exempelvis SMC med inbyggt dwellboard kräver +Ve i inställningen, men levererar ändå ut en signal till tänddrivsteget som är -Ve Dwell. Detta för att dwellboardet kräver +Ve in till sig för att fungera.
          Johan Jansson, +46-708-280832

          Comment


          • #6
            det är bara en spole som har blivit överhettad med samma instälningar för alla! dom andra 5 funkade bara bra och blev inte överhetade! har redan köpt en ny spole idag och ska kolla jorden osv före jag testar att starta den idag.

            instäningarna för dwell och tid var mer en fundering hur jag ska ställa in dwell osv för att inte riskera spolarna! men det låter ju rimligt att testa att hålla sig under 2msec och se om det blir för lite sen.
            men ska jag ställa in så att det ärunder 2msec i alla fällt under dwell i sm4 även på högre varv och lägre volt?

            Comment


            • #7
              efter x antal timmar mättande och grejande så hittade jag problemet
              var multiplexern som spökade verkar det som. en av utgångarna på den stog på hela tiden så det var ju inte konstigt att spolen blev varm! såg det direkt jag koplade på dioder på singnal stiften i tändspole kontakterna och vred på nyckeln (tack emil för tipset). men nu vet jag då att alla kablar och kontakter är bra enligt multimetern. singnalen till 6ans cyl stog på direkt man vred nyckeln till läget före man drar på starten! och dom andra cyl blinkade lite lagomt snyggt när man drog på starten men 6an stog lysande hella tiden!


              kollade ström jord osv och öppnade multiplexern och kollade att jag byglat stiften rätt men allt verkade rätt kopllat osv så jag vet inte om det är fell på den eller om jag missat nåt!? kollade även så att jag kopplat rätt från sm4 till multiplexern. men inget hjälpte så nu koplade jag in det som wastespark tills vidare skönt att hitta felet i allafall! så ja nu är alla spolar kalla och finna och den går på alla 6 hella tiden

              körde med dessa instälningar:då 6ans cyl singnal stog på hella tiden (tror det var stift 10 i multiplexern )
              4o/p 6cyl mux
              -ve edge

              Comment


              • #8
                Säg till om du vill ha en bättre konstruerad multiplexer så kan jag leverera en sådan.
                Johan Jansson, +46-708-280832

                Comment

                Working...
                X
                ajans jigolo sitesijigolo arayan bayanlarjigolo şirketlerijigolo başvurujigolo sitelerijigolo sitesijigolo olmak istiyorumjigolojigoloolgun turbanli bayanlarBetwoonGrandpashabetjigololuk başvurusuizmir jigolojigolo ilan sitesiSecretBet - Türkiye'nin En Güvenilir Bahis SitesiKıbrıs tüp bebek merkeziankara nakliyatevden eve nakliyatBetwoonoyun oynajigololarariyorum.comsanal turxnxxankara evden eve nakliyatoyunlar oynatavla oynasilah oyunları #yaslikurt#beylikduzu escort Betpark giriş Betpark tv deneme bonusu veren siteler mobil bahis Kıbrıs tüp bebek merkezi Hack haber instagram hackleme sitesi Hack forum