View Full Version : pwm ingångarna på autronic sm4?
jonnystrand
September 9th, 2009, 07:19 PM
hej jag undrar vad för singnal som pwm ingångarna på autronic sm4 tar emot!
försöker fina en lösning så man kan generera en pwm singnal från en analog källa med hjälp AV en pwm generator då jag har fult i mina analoga ingångar nu. eller är jag helt ute och cyklar! :confused:
Wroom
September 11th, 2009, 04:05 PM
Tyvvär så är det cyklar inblandade. ;)
Det finns inga PWM-ingångar på SM4. Bara PWM-utgångar.
Det som förvirrar lite är att PWM-utgångarnas värden kan användas som in-variabler till GPC-funktionerna.
Däremot så har du två analoga ingångar som mäter 0-5 Volt som du kan använda. Har du använt dom redan så har du lambda-ingången som går att använda som analog ingång om man inte använder den till lambda. Men så fort man ska mappa om så behövs ju lambdaingången igen tyvvär, så det blir lite besvär. Även kylvattentempgivaren, lufttempgivaren och trottelsensorn går till analoga ingångar. Men att använda dom till nånting annat än det dom är till för är ju ännu bökigare att få till. På en luftkyld tävlingsmotor så skulle det gå att använda vattentempingången som en analog ingång, i stället för att mäta temperaturen på oljan eller toppen. Men det kräver omfattande ändringar i mappningen för att fungera som tänkt, och är inte att rekommendera.
Tobias
September 11th, 2009, 09:25 PM
Johan, jag tror att han menar HSI ingångarna... Dessa ingångar kan du använda till det du håller på med. Om du är duktig på elektronik så är det nog inte omöjligt att få till. Det kommer att behövas en konverter mellan en analog signal till en puls(frekvens)generator.
En PWM signal ändrar ju pulsvidden på en given frekvens, men det är inte vidden på pulsen du vill åt, utan det frekvensen du vill ändra på... HSI ingångarna visas som "speed" , men om det är enbart för loggningssyfte så går det att använda ändå då spannet är ganska stort.
jonnystrand
September 12th, 2009, 12:05 AM
har alla analoga ingångar upptagna och en hsi (hsi:km/h analoga:lamda,avgastemp,launchc)så jag har 2 hsi in gångar kvar och några av och på in gångar som ska andvändas till bla flatshift,olikaladdtryck.så går det få in lognings bara värden på hsi in gångarna så är ingen gladdare än jag! har mappat allt själv
och byggt osv och vill värkeligen klara av att få det sista ur min lilla guld klimp(sm4at) men här tror jag att jag behöver lite hjälp för att inte köra fast :o
men om det är frekvensen som är viktig så ska jag alltså kolla efter en generator som kan omvandla min singnal till x antal svängningar under en viss tids ram!? och om så är fallet vilka tids rammar funkar i sm4at och mellan vilka volt ska dessa svängingar vara?
tänker jag rätt eller? försöker verkligen att få en lösning på detta då jag tycker att sm4at är bra men har för få ingångar för att kopla in egna saker!!!
Wroom
September 12th, 2009, 02:43 PM
Tack Tobias. Hur 17 kunde jag glömma HSI-ingångarna?
Robban har lagt upp ett specsheet på SM4 som Ian tagit fram.
Det finns här ==> http://www.mrm-racing.se/forum/showthread.php?t=854
Där står att HSI1 och HSI2 klarar upp till 7 KHz, och att HSI3 klarar upp till 2.2 KHz.
Tänk också på att med låga frekvenser så får man ju automatiskt långsamt svar på ingången.
Så jag rekommenderar en "spänning-till-frekvens-omvandlare" som ger en frekvens nånstans mellan 100-2000 Hz, eller om man bara använder HSI1 eller HSI2 så kan man köra till exempel 1000-5000 Hz för att få snabb svarstid på ingången.
Omvandlaren bör ge en fyrkantvåg ut. Helst 0-12 Volt, men det ska även funka med 0-5 Volt utan problem.
En 12-Volts utgång för detta ändamål gör man enkelt med en transistor som jordar, och ett motstånd som ger en liten ström upp till 12 Volt.
Tobias
September 12th, 2009, 05:14 PM
Som ytterligare tillägg... Det är alltså frekvensen som skall ändras i förhållande till inspänningen, ville bara tillägga det. En frekvens oavsett vilken volt eller pulsvidd kommer att vara ett värde för sm4:an.
Johan, kollade lite snabbt och i pc logger så finns det HSI 1-3 att logga med spannet 0-32767. Vad refererar detta värde till ? Väljer man vehicle speed så kan det bara visa upp till 500km/h.
Ett önskemål till Ian skulle kanske vara att kunna välja samma channel destination för HSI input som det är för de analoga ingångarna och med linjäriseringstabeller för att ställa input Hz till värdet man vill ha för den aktuella kanalen... Borde rimligtvis vara mjukvaran, finns väl ingen hårdvarubegränsning för att kunna göra detta ?
jonnystrand
September 13th, 2009, 12:57 PM
tack nu börjar det klarna lite :)
Wroom
September 13th, 2009, 02:12 PM
Johan, kollade lite snabbt och i pc logger så finns det HSI 1-3 att logga med spannet 0-32767. Vad refererar detta värde till ? Väljer man vehicle speed så kan det bara visa upp till 500km/h.
32767 råkar vara det största heltal som kan beskrivas med ett 16-bitars 2-komplements dataord.
Ett så kallat 2-komplements dataord använder en av bitarna i ordet till att tala om ifall värdet är plus eller minus. resten används för att beskriva ett heltal. Om bitarna i ett åttabitars dataord är 00000011 så har det värdet 3, och om ordet är 10000011 så har det för datorn värdet (3 - 128) = -125
Tills man har deklarerat i sin kalibrering att det rör sig om exempelvis km/h, genom att välja Speed Input, så har värdena internt så liten begränsning som möjligt på hur stora dom kan vara. Om man sen väljer km/h så sätts en begränsning på max/min-värdena ner till rimliga värden bara för att öka precisionen på värdet, så att man kan skriva nåt till höger om kommatecknet. I stället för att kunna skriva in 30000 km/h så kan man i stället skriva in 305,3 km/h. Och exempelvis AF-värdet 255 är ju ganska ointressant. Bättre då att kunna skriva 12,2. Rätt smart som det är gjort.
Ett önskemål till Ian skulle kanske vara att kunna välja samma channel destination för HSI input som det är för de analoga ingångarna och med linjäriseringstabeller för att ställa input Hz till värdet man vill ha för den aktuella kanalen... Borde rimligtvis vara mjukvaran, finns väl ingen hårdvarubegränsning för att kunna göra detta ?
Ian does not speak swedish. At least not yet. ;)
I straight-translate the quoted text above so Ian can read it:
A wish to Ian would maybe be to be able to select the same channel destination for HSI as for the analog inputs and with linearization tables to set input Hz to the value one wants for that channel... Should reasonably be the software, because i guess there is no limitation in the hardware to do this?
Vill du linearisera en frekvensingång, som HSI1, så gör du det enkelt i en GPC-tabell. Linearisering av en analog ingång är en ganska annorlunda sak inne i själva hårdvaran, även fast det kan se ut att vara samma sak som att linearisera en frekvens-signal.
Jag tycker att man i den övergripande system-vyn ska hålla isär saker som inte i själva hårdvaran är samma sak. Att mäta spänning eller frekvens är internt rätt olika i hårdvaran. Som att jämföra äpplen och päron.
Systemvyn i ecucal-programmet för SM4 är gjort för att på ett rimligt enkelt sätt visa hur hårdvaran arbetar, och samtidigt vara bekant för de som tidigare har vant sig vid SMC och SM2.
Translated:
If you want to linearize a frequency input, like HSI1, it can easily be done in a GPC table. Linearizing an analog input is a rather different thing inside the hardware, even if it may look similar to linearizing a frequency signal.
I believe that one should keep things apart in the overall system view that is not the same thing in the actual hardware. Measuring voltage or frequency is done very differently in the hardware. Like comparing apples and pears.
The system view in the ecucal program for the SM4 is done so that it shows in a reasonably simple way how the hardware works, and at the same time be familiar for those that has gotten used to the SMC and SM2.
Tobias
September 13th, 2009, 09:14 PM
Tack för ett informativt svar Johan. Det var ett tag sedan man läste digitalteknik.
Tänkte att det måste finnas ett värde som ecu:n läser av på ingången, och att det värdet skulle kunna fungera på samma sätt som i lineartabeller för de analoga ingångarna... Men det är som du säger, en digital kod på hsi ingången och det skulle vara jobbigt att hålla på med de värdena. (iaf för mig) Enklare vore om det fanns flera analoga ingångar :D